Winnerbäck och din nya värdekurva

AffärsutvecklingPersonligtProduktutvecklingSpaning

Karlsholme 2008. Arena Skövde 2009. Hooks herrgård 2010. Konserthallen i Göteborg 2011. Och Trädgårn´ i Göteborg imorron. Den gemensamma nämnaren heter Lars Winnerbäck. En artist värd beundran, inte bara för sina melankoliska texter och sina sköna melodislingor. Inför årets turné har han värvat halva Hellacopters. Kommer det att lyfta? Blir det blytung ångest med bråddjup svärta?

En titt i backspegeln för spelningarna ovan ger vid handen olika bandsättningar, ny instrumentering och nya låtarrangemang. Mellansnacket kan vi lämna därhän. Det spelar mindre roll i detta sammanhang. Winnerbäcks mod att förändra handlar helt enkelt om produktutveckling. Att jobba med kundvärden; eliminera, reducera, öka och utveckla nya. En ny värdekurva för att göra produkten mer kundanpassad, mer intressant och mer säljbar.

Vad kan du välja bort, välja till och förnya?

Ett exempel från mer traditionellt företagande än en älskad musiker skulle kunna vara ett hotell. Och problemet som ska lösas för målgruppen: vakna utsövd. Det hotellet eliminerar restaurang, arkitektoniska detaljer och bemannad lobby. Det reducerar mängden möbler i och storleken på rum. Däremot ökar hotellet sängens komfort och lugnet. Och som grädde på moset – utvecklar in- och utcheckning 24-7 utan kostsam personal. Det skapar en kundanpassad produkt med högt värde till ett konkurrenskraftigt pris.

Hur ser värdekurvan för din produkt ut? Vad kan du välja bort, välja till och förnya? Hur kan du differentiera dig från konkurrens på ett sätt som gör konkurrensen helt irrelevant eftersom du identifierat din grymt snyggt utmejslade säljbara skillnad? Fundera på det en stund i hängmattan eller på höstens kickoff. Det kan löna sig.

Imorron njuter jag av Winnerbäcks vemod. Trevlig sommar.