Världspremiär för Microsoft Game Camp

AffärsutvecklingProduktutveckling

Positionera och sticka ut. Synas. Det är viktigt för städer, organisationer och företag. I Skövde är synlighet och platsmarknadsföring en del av stadens strategi för utveckling. Två spännande händelser för det, sker just nu i form av en omåttligt populär get och en kick-off för ett smått osannolikt camp.

Jag börjar med geten. Det interna januarijammet på Coffee Stain Studios skapade en viral effekt på nätet som inte går att stoppa. Dataspelet Goat Simulator var tänkt som en ploj. I förra veckan toppade spelet säljsiten Steams försäljningslista flera dagar i sträck. Och omsatte samtidigt mångmiljonbelopp. I dollar räknat. Varje dag. ”Helt galet”, säger bolagets vd. Det är bara att hålla med, och konstatera att Skövde samtidigt får en exponering i såväl nationell som internationell media.

Men inte nog med det. Den 10 april är det världspremiär och kick-off för Microsoft Game Camp Sweden. Tack vare samarbete med speljättarna Microsoft och Unity får dataspelsstudenter på Högskolan i Skövde en helt osannolik möjlighet. Sex månaders spelutveckling på de allra senaste plattformarna Xbox one, W8 och Windows Phone. Arbetet kommer att ske i Game Camp Lab i Gothia Science Park. Som grädde på moset får studentteamen dessutom var sin mentor i form av en erfaren spelutvecklare från den svenska spelutvecklareliten.

När Microsoft Game Camp summeras i oktober är den stora frågan: vad blir nästa ”get” signerad spelstaden Skövde? Som fortsätter att sätta orten på kartan och dra till sig världens blickar. Jag har ingen aning, men däremot vet jag att hårt arbete lönar sig. Modiga spelsatsningar på både Högskolan och i Gothia Science Park i början av 2000-talet bär nu frukt. Och skörden är riklig. Spel i Skövde är här för att stanna. Nu ökar vi farta´ i Sweden Game Arena.