Tre Skövdeföretag som förstått betydelsen av nytta

Affärsutveckling

Du som följt denna spalt sedan de första raderna skrevs 2011 vet att jag har en förkärlek för affärsutveckling i allmänhet och i synnerhet i samarbete med kunden. Idag bjuder jag på en spaning med tre företag som vi, för att undvika textreklam, kan kalla Korvmojjen, Jack-Peters och Stenull AB.

På Korvmojjen serveras mat som buffé. Det innebär att det är du som kund som bestämmer vad du vill förgylla din tallrik med. Det är givetvis inget nytt. Poängen är betalningen, du betalar bara för den vikt i mat du tagit till dig. Det ger dig som kund möjlighet att käka smart utan att betala ett standardpris på en dryg 100-ing när du väljer exempelvis övervägande del sallad till lunch.

Jack-Peters är en minst sagt anrik inrättning för kläder. På intervjufrågan från SN om varför affären fortfarande, efter 95 år, kan leva kvar och vara vital, svarar en av delägarna:

Det gäller att förstå vad kunderna vill.

”Vi driver inte ”Jack-Peters” på samma sätt i dag som vi gjorde för fem år sedan. Utvecklingen går väldigt fort nu och det gäller att ha koll på marknaden, hur det ser ut i branschen och förstå vad kunderna vill ha”.

Det tredje exemplet, drygt 80-åriga Stenull AB som verkar inom byggbranschen, har nyligen hyllats som Årets leverantör 2018 av en av sina samarbetspartners. I motiveringen står: ”Stenull AB har visat stor lyhördhet till vår förändrade affärsmodell. Resultatet har inte låtit vänta på sig, där avtalsvolymen ökat med 23%. Genom att tänka i nya banor har leverantören vågat utmana sig själv och en hel bransch för att skapa ett starkare kunderbjudande!”

Jag tar denna spaning som ett härligt tecken på att allt fler affärsidkare i olika branscher är väl medvetna om kundens kraft för att generera försäljning. Och samtidigt finns där en insikt om att dagens kunder är långt mindre trogna än säg för blott 5–10 år sedan. Det innebär att den som driver affären måste gå på djupet med kundens verkliga behov, vilken nytta som eftersöks oavsett om det är ökad valfrihet, extra service eller nytänkande kunderbjudande som krävs för att öka omsättning och resultat.

Ha det gôtt.