Succé för Microsoft Game Camp

AffärsutvecklingProduktutveckling

Resultaten som kommit ut betraktas som helt klart över förväntan. Den passion och kreativitet som visats i spelprojekten bidrar också till att Jonas Persson, vd för Microsoft Sverige AB, tar ordet succé i sin mun. I en intervju med TV4, nationellt.
Microsoft Game Camp Sweden är slut för i år. Och eftersmaken är mumma för alla inblandade parter: Microsoft, Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Gothia Science Park. För att inte tala om studenterna. Dilaram Massimova sammanfattar sin nytta:
”Game Camp ger oss en möjlighet att starta företag och skapa kontakter i spelbranschen. Microsoft är dessutom en plattform vi vill komma åt som app-utvecklare. Det är en marknad som behöver spel.”

”We have nothing like your process for transforming talent from academy to industry.”

Sex månaders kombination av open innovation och collaboration har verkligen skapat resultat. Men inte bara i ett lokalt och nationellt perspektiv. Det har dessutom skapat eko internationellt. Ett exempel är blixtvisiten som genomfördes i samband med finalen av Game Campet den 2 oktober. På kort varsel satte sig talangscouter på den brittiska spelutvecklaren och distributören Jagex, företaget bakom bland annat RuneScape, på första bästa flyg till Sverige för vidare transport till Skövde. De två dagarna på plats ångrades inte av John Chalkley:
”We have nothing like your process for transforming talent from academy to industry.”

Reflektion: spelstaden Skövde fortsätter, oförtrutet och kraftfullt, sin internationella positionering som en unik miljö som rymmer allt från talangfulla studenter och dataspelsforskare till affärsutvecklare, hängivna nyföretagare och etablerade spelföretag. Riktigt rackarns roligt. Det är bara att köra på.

Ha det gôtt.