Snällhet och omtanke skapar vassa resultat

LedarskapMedarbetarskap

Liverpool FC är Europas bästa klubblag i fotboll på herrsidan. Lördagens seger mot Tottenham Hotspur på finalarenan i Madrid innebar samtidigt att Liverpool plockade hem den väldiga pokalen för sjätte gången. Finalen i sig var inte mycket att skriva hem om. Med straff efter blott 25 sekunder och 1–0-ledning blev matchbilden därefter. Liverpool hade lärt läxan från bland annat finaldebaclet ifjol: finaler handlar inte om att spela snyggt och underhållande, finaler ska vinnas. Så Liverpool sjönk hem och lät Tottenham äga bollen utan att skapa målchanser värda omnämnanden. Det var en taktisk seger. Det var en lagseger där spelarna i Liverpool ställde upp för varandra och tog jobbet för att vinna, för sig själva, tränaren, klubben och inte minst sina fans. Tränaren och lagbyggaren Jürgen Klopp har byggt en synnerligen effektiv vinstmaskin som utstrålar engagemang, motivation och glädje. Jag tror att Klopp kan bita ifrån och markera i sitt ledarskap. Men jag är nästan säker på att han i första hand leder med helt andra förtecken. Att han bygger sitt ledarskap på snällhet och omtanke om andra, för övrigt den förhärskande starka trenden i ledarskapsteori för vad som skapar bäst resultat på individ-, grupp- och verksamhetsnivå.

Snällhet och omtanke skapar bäst resultat på individ-, grupp- och verksamhetsnivå

Positiva upplevelser skapar en uppåtgående spiral för individ. Och inte bara en liten kick av välbehag utan en mer långtgående effekt. Positiva känslor genererar mer nyfikenhet och intresse hos oss, och gör oss mer generösa samt får oss att känna medkänsla, med oss själva och andra. Med välbefinnande har vi också lättare att ta till oss andra människors erfarenheter och vi ser fler möjligheter som kan sammanfogas i mer kreativt beteende som bygger på att våga testa nytt. Allt detta är exempel från positiv psykologi som understryker vikten av att bygga snällhetskultur på arbetsplatsen. Enligt Kim Cameron, som skrivit bland annat Positive leadership, bygger snälla kulturer på sex beteenden:

  1. Bry dig om, visa intresse och känn ansvar för dina kolleger som vänner
  2. Var vänlig, visa medkänsla och stötta när andra har det tufft
  3. Skuldbelägg inte, förlåt misstag
  4. Inspirera andra i arbetet
  5. Lyft fram det meningsfulla med arbetet
  6. Behandla andra med respekt, tacksamhet, tillit och integritet

Dessa är väl värda att tänka på i vardagen; på jobbet, hemma och i umgänge med vänner. Då kan effekten bli lite som Liverpools ledmotiv: You’ll never walk alone.

Ha det gôtt