Personliga möten viktigaste säljkanalen

LedarskapMedarbetarskapSpaning

Möten mellan människor. Så viktigt och så svårt. Kommunikation kräver två parter som är villiga att använda både öron och mun. Men så enkelt är det ju inte heller, att det räcker med att säga rätt saker. Forskare världen över är tämligen överens: vad som sägs är bara 10 procent av det som du uppfattar i samtalet. Tio procent. Känn på den. 20 procent beror på hur du säger det. Övriga 70 procent hänger på ditt kroppsspråk. Det är inte konstigt att folk missförstår varandra.

Och vad betyder det för alla möjliga och omöjliga sociala, interaktiva appar; Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, bloggar och Pinterest? Förmodligen är de som gjorda för missuppfattningar eftersom det är ännu svårare att göra sig förstådd med det skrivna språket, trots förstärkningar med bilder, förkortningar och smileys.

Härförleden käkade jag frukost ihop med ett 60-tal företagare i Skövde, samtliga i tjänstesektorn. Två tredjedelar av dem anser att personliga möten är den viktigaste säljkanalen. Det kan jag lätt förstå och ha respekt för. Jag är övertygad om att mötet mellan människor skapar utveckling, nya idéer och nya affärsmöjligheter.

Mot bakgrund av det tycker jag att det ska bli en grymt spännande inledning på kommande vecka i Gothia Science Park. På måndag arrangeras ett stort event med produktnyheter inom IT, seminarier och en expo som gjord för nya möten. Dessutom vankas det den 21-22 maj ett lika exklusivt som intressant besök från Nintendo. En av den japanska dataspeljättens speljägare ska träffa en dryg handfull talangfulla team och syna deras spelidéer i sömmarna. Kanske produceras nästa storsäljande speltitel i Skövde. Det hänger mycket på nästa veckas personliga möten.