Lotteriföretaget testar dataspel för engagemang

AffärsutvecklingProduktutvecklingSpaning

Ett 30-tal spelutvecklare från sju studios i Gothia Science Park kommer kånkandes på datorer och skärmar. De är på ett särdeles gott humör. Drygt 48 timmars kreativt kaos väntar. Med fokus på att förnya produkter i ett företag som jobbar i en hyfsat traditionell bransch. Lotteriföretagets game jam är ett spännande samarbetsprojekt där en vedertagen metod för att utveckla spel placeras i en tydlig kontext med syftet att skapa innovativa idéer. Målet är att skapa produktutveckling med effekt i att nå nya målgrupper.

Den ena branschen efter den andra sneglar på dataspel. Funderar och filurar på hur receptet för exempellösa framgångar i underhållningsbranschen kan transformeras till andra sammanhang. Hur kan spelens engagerande, motiverande och interaktiva teknik, metoder och design användas för att förbättra för kunder i andra branscher?
För det handlar självklart om kunden.
Utan kund ingen försäljning och ingen vinst att återinvestera i utveckling för att förbättra upplevelser, underlätta vardagen, förenkla transporter eller skapa kompetensutveckling. Lika självklart är det att dataspel inte är lösningen för allt och alla. Visst branschen är het som glödgande lava. Men bara för att det finns en bransch som skapar helt vansinniga vinstmarginaler på 60-95 procent av omsättning betyder inte att det är rätt att gå all in och använda dess teknik för alla och envar.

Produktutveckling och innovation startar med kundens behov. Inte lösningar. Kunder har fyra grundläggande drivkrafter: göra bättre, bli bättre, känna sig bättre och framstå bättre. Vilken av dessa fyra ska du fokusera din utveckling på? Börja din utvecklingsresa i den änden. Och stäm av med kunderna på vägen. Både att de gillar din nya produkt. Och att de är villiga att betala för den.

Resultatet av helgens game jam? Det återstår att se, både om nya affärssamarbeten utvecklas, och om spel var rätt vägval.

Ha det gôtt