Gå på djupet med kundernas behov

AffärsutvecklingProduktutveckling

Har du en idé för produktutveckling? Är du sugen på att ta fram en ny tjänst eller utveckla den produkt du redan marknadsför och säljer? Oavsett vilket finns det en gemensam nämnare du måste utgå ifrån: ett verkligt behov. Gissa inte, ta reda på vad målgruppen behöver, eller verkligen vill ha.

Det låter enkelt, men handlar inte bara om att du identifierat ett problem som du och många har i vardagen. Du måste givetvis utifrån det forma en produkt som kunder är villiga att betala för. För att uppnå det behöver du fundera över och ta reda på vilken av kundernas fyra grundläggande drivkrafter du ska fokusera på: göra bättre, bli bättre, känna sig bättre eller framstå bättre.

Hur ska jag veta det, tänker du?
Det kräver målmedvetenhet, att du tar dig ut ur din bekvämlighetszon, och att du använder en strukturerad metod för att ta reda på om den produkt du vill producera och sälja har en marknad:

  1. Gör en plan för din produktidé.
  2. Skissa och formulera flera olika lösningar för din nya produkt.
  3. Kombinera idéerna på olika sätt och välj sedan en av dem.
  4. Gör en prototyp.
  5. Gå ut och testa den på målgruppen.

När människor testar prototypen måste du både titta noga på hur de använder den och lyssna till feedback. Vad gör de med den och vad säger de om den? Vad saknas, vad kan tas bort? Värdera den nya informationen. Bli inspirerad, men låt dig inte helt och hållet ledas i en riktning som dina kunder vill. Då blir du en följare och skapar mest troligt inte en produkt som är särskiljande. Analysera vad som förväntas av din produkt, vad kan göra den unik? Och vad kan du fortsätta utveckla för att skapa konkurrenskraft. Justera sedan din prototyp och upprepa dina tester med presumtiva kunder. Om och om igen.

Det handlar helt enkelt om att utveckla av rätt anledningar. Gå på djupet med kunders behov och drivkrafter. Men sätt din särprägel. Då har du chansen att skapa något nytt och inte bara en blek kopia.

Ha det gôtt.