Försök förstå din kunds behov på flera nivåer

AffärsutvecklingProduktutvecklingSpaning

Produkter kommer och går. Kundens sex grundläggande behov består. Det innebär att du ska sluta utveckla en produkt för ett specifikt tillfälle, en specifik aktivitet. Visst, din nästa innovation ska möta en efterfrågan men dessutom skapa motivation, möjlighet till kompletterande aktiviteter och tillfredsställa flera behov. Samtidigt.
Typ ett kinderägg. Du vet, tre önskningar i ett.
Eller löparskor.
I dag köper du inte en sko för springa med. Löparskon skapar möjlighet till en helhetsupplevelse. Den har en sensor för att du ska se var, när och hur du sprungit. Det ger dig möjlighet att återanvända informationen till nästa löppass och dela din upplevelse med andra. Du kan jämföra och se utveckling. Men också sprida och få direkt respons i sociala medier. Och det är väl på nåt sätt sociala media i ett nötskal: spridning, gillningar, retweets och kommentarer.

Kan du använda dem för egna syften, kan du också lyfta din affärsverksamhet med hjälp av dem? Rätt använt kan sociala media hjälpa dig att sälja mer till befintliga kunder (Facebook – prata och underhålla), hitta nya kunder och produktidéer (Twitter – sprida och nätverka), rekrytera (Linkedin – leta rätt kompetens) och för att generera PR (Bloggar – skapa uppmärksamhet).

”Produkter kommer och går. Kundens behov av service, bra upplevelse, valmöjlighet, prisvärdhet, snabb leverans och bekvämlighet består.”

Fokusera på dem. Analysera och försök förstå din kunds behov, på flera nivåer. Sen kan du generera ett koncept, utveckla din produkt, lansera och börja sälja. Digitala verktyg kan hjälpa dig både att skapa och sprida din nästa produktinnovation.

(Citatet är en fri översättning/tolkning från The Connected Company, Dave Gray, Thomas Vander Wal)