En galen get med viral spridning

AffärsutvecklingProduktutvecklingSpaning

Det började som ett skämt. Som töjde ut många smilband. Ett knappt år senare är det ingen som skrattar. I alla fall inte åt idén. För nu vet vi vad som händer när en fullständigt galen get löper amok och får viral spridning på webben.

Coffee Stain Studios monstersuccé Goat Simulator har tagit Skövdebolaget till en nivå som de bara kunde drömma när de körde sitt interna game jam i början av förra året. Den officiella launch-trailern släpptes den 26 mars. Sex dagar senare, första april, när annars(?), släpptes spelet. På lite drygt tio månader har den galna spelidén avancerat från ett skämt till en industri i 100-miljonersklassen. CSS har hittills utvecklat spelet för sex plattformar: OS X, Android, iOS, Xbox One, Microsoft Windows och Linux. Det har sålts i miljonupplagor och självklart finns det även merchandise för spelet, allt från t-shirts till mobilskal.

The Wall Street Journal gillar getter.

Teamet av utvecklare, sprungna ur dataspelsutbildningarna på Högskolan i Skövde och utvecklade som företag i Gothia Science Park, sitter tryggt kvar i sin studio i Skövde. Och är nu en glödhet glimrande fyr för talangfulla svenska spelutvecklare och satsningen Sweden Game Arena. Prisad och nominerad på såväl nationella som internationella mässor och galor har geten nu dessutom tagit Coffee Stain Studios in i det absoluta finrummet. The Wall Street Journal är den största tidningen som ges ut i USA. Den har flera internationella upplagor och en imponerande webb. Tidningen har en daglig upplaga på i runda slängar 2,4 miljoner, inkluderat 900 000 på webben). Den 15 januari publicerade den ansedda affärstidningen ett fylligt reportage om Goat Simulator. Med en rejäl puff på ettan. Det är en grym framgång för dataspelsbranschen i allmänhet och Coffee Stain Studios i synnerhet. Och definitivt inget att skratta åt. Stort grattis Anton Westbergh och Co.

Ha det gôtt.