Du måste bli en Z-tänkare

AffärsutvecklingProduktutvecklingSpaning

Kunden ska inte vara i fokus. Det handlar snarare om att du, gud förbjude, ska kliva ur trygghetszonen och uppleva det som kunden upplever. Det, blir ett annorlunda perspektiv. Så, när gick du en sväng i din kunds skor senast? När var du en Z-tänkare, den som gör det oväntade. Tar en ny väg. Eller som amerikanarna säger: when everyone zigs, zag.

Eeeh, vad är det för rappakalja? Har han helt tappat förståndet han Hoffman?

Nej, häng med här. Tänk dig formen på ett Z och produkten telefon. Vi börjar med att den sladdbundna fasta telefonen, en cobra om du så vill, utvecklas i det nedre högra hörnet på vårt Z. När mobiltelefonen skapas gör vi en tvär sväng, uppåt och åt höger, istället för den inarbetade och pålitliga vägen. Sen produceras en oöverblickbar mängd mobiler enbart varierade i form och färg. Innan det är dags för nästa tvära sväng, rakt åt vänster. Och ett fullbordat läckert Z. iPhone lanseras. Funktionen telefon, visst. Men också arbetsverktyg, leksak, iPod och ständig social närvaro. It changes everything.

Är du med?
Det handlar om ett förhållningssätt. Kan du använda det i din verksamhet? I din vardag? Lätt sagt, svårt gjort. Men du ska få tre tips på hur du kan tänka. Omformulera problemet – tänk upplevelse istället för produkt. Designa inte en vas. Designa ett nytt sätt för människor att njuta av blommor i hemmet.

  1. Utforska många perspektiv. Dissekera din produkt från olika horisonter – positivt logiskt, negativt logiskt, kreativt, känsla och intuition, ren och skär fakta.
  2. Summera. Omdefiniera. Utveckla. Testa. Gör kundens nytta och upplevelse större.

Byt skor och lycka till.