Dataspel korsbefruktas med andra branscher

ProduktutvecklingSpaning

Game Jam. Spelsylt. Som utomstående betraktare en mycket märklig benämning på ett i alla avseenden fantastiskt event. Den gångna helgen arrangerade Gothia Science Park, i samverkan med Högskolan i Skövde, studentföreningen Ages och Länsförsäkringar Skaraborg, Game Jam June. Ett kreativt kaos som spände över 48 timmar.
Och som hade unika teman.
Det dryga 30-talet utvecklare som samlats kunde välja att skapa spel antingen om brandsäkerhet eller trafiksäkerhet. Teman för game jams är inget unikt. Att företag ser möjligheten att dra nytta av dessa kreativa event för att utveckla sin verksamhet är inte lika vanligt. Utom i Skövde då. I januari arrangerades Global Game Jam, en världsomspännande spelsylt. Även i samband med denna fanns ett deltema här i Skövde. Då var det svenska Tobii som sponsrade eventet för att få fram spel sin eyetracker anpassad för konsumentmarknaden. Segrande team i den tävlingen jobbar nu tillsammans med Tobii för att färdigställa ett eyetrackervänligt spel.

Resultaten av helgens utveckling är för närvarande under lupp och bedömning. Återstår att se om det blir ett spel om brandsäkerhet eller trafiksäkerhet som går segrande ur Game Jam Junes kreativa batalj. Och om det leder till produktion av ett spel. I väntan på resultatet konstaterar jag att det är studenttider. I morgon ska svågerns dotter uppvaktas för tre väl genomförda gymnasieår. Jag undrar jag om det bor en spelutvecklare i henne. Kanske inte, men jag vet att det efter sommaren välkomnas 100-tals nya, blivande spelutvecklare till Skövde och Högskolan. Med stor sannolikhet kommer någon av dem på nästa spelsylt. Frågan är vilket företag som hakar på möjligheten att testa spel för sin verksamhet?