Dags för årets årets-lista

PersonligtSpaning

Nu är det dags. Dags för min ”Årets-lista”.

Årets galnaste. Skövdebolaget Coffee Stain Studios fantastiska spelsuccé startade som ett organisatoriskt experiment. ”Vi bröt ner rollerna i företaget, alla fick göra vad de ville. Efter två veckor hade vi en demoversion färdig, med en självmordsbenägen get i huvudrollen”, har vd Anton Westbergh berättat om utvecklingen av Goat Simulator som omsätter mångmiljonbelopp och finns på multipla plattformar. Och utvecklingen fortsätter.

Årets häftigaste. Multinationella Microsoft har gjort rejält avtryck. Köpet av Mojang AB för smått vansinniga 18 miljarder kronor är en milsten. En av arkitekterna bakom affären på Microsoft, Peter Zetterberg, hade dock fler järn i elden. Tillsammans med Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Gothia Innovation AB, fixade han världspremiär för Microsoft Game Camp Sweden. För att de talangfulla utvecklarna skulle kunna ta fram fräcka spel fixades även åtråvärda utvecklarlicenser för och hårdvara i form av Xbox One, Windows Phones och Surfaces.

Årets saga. Ett av de talangfulla teamen som bildades under Game Camp var Solstice Games. Teamet prisades för sitt spel Carpet Kitty och fick ta emot Skövde Academic Game Award.

Årets spelkvinna. Tau Petersson, Stunlock Studios, är en av veteranerna bland spelutvecklarna i Skövde. Under året tog hon steget in i styrelserummet för nationella samarbetsorganisationen Dataspelsbranschen.

Årets motanfall. Näthat och attacker mot kvinnor i spelvärlden explodera under hösten. Branschen satte ned foten. Dessutom bildades Diversi, ett initiativ för att lyfta fram och stärka mångfalden i spelbranschen.

Årets påverkan. Sweden Game Arena tog debatten om den svenska exportsuccéns framtid. I bland annat Almedalen och på DN Debatt lyftes spelbranschen som tillväxtraket och en ny basnäring. Det har resulterat i en motion till riksdagen om utvecklingsstöd för spelbranschen.

Där satt den. Ha det gôtt.