Affärsmässig framgång bygger på kundens nytta

AffärsutvecklingProduktutveckling

Lära känna kunden och kundens behov är bara slöseri med tid. Jag vill förverkliga min briljanta affärsidé. Snabbt som attan. Jag kombinera produkten med en välskriven affärsplan. Producerar och säljer produkten, på något automagiskt vis.
Det är ett sätt. Kanske. I bästa fall.
Finns det ett annat sätt att lyckas med din produktidé? Kan det löna sig att tänka efter före? Att inte förlita sig på slumpen och en rejäl hög med matjord i fickan. Att istället arbeta metodiskt och strukturerat. I den världen stavas startpunkten: kundnytta. Om du inte kan skapa och leverera nytta för din kund har du ingen affär.

Identifiera spetsen till nålen i höstacken.

Du måste lära känna din kund och dennes behov. Identifiera spetsen till nålen i höstacken. Kundens behov i sin minsta beståndsdel. Utveckla en prototyp som kan testas, utanför komfortzonen. Prata med kunden. Ta till dig engagemang, feedback och nya tankar kring ditt skötebarn. Utvärdera. Gör om. Igen och igen. Till dess att du kan göra rätt produkt. Som faktiskt löser ett verkligt problem.

Då, och först då, kan du starta arbetet med genomförandet. Skapa organisation för din affärsverksamhet; nyckelresurser, nyckelpartners och nyckelaktiviteter. Tidsatt och budgeterat. Och fortsätta resan med produkten. Kringtjänster, varianter och service som ger än högre värde för kunden. Som ger klirr i kassan och som utvecklar din verksamhet.

Att se med kundens ögon är varken enkelt eller bekvämt. Men högst sannolikt en både snabbare och billigare väg för att bygga ett företag. Väldigt få har obegränsade resurser för marknadsföring som i bästa fall kan skapa behov. Och därmed försäljning. Många uppfinnare och entreprenörer har glömt det och kört i diket med sin briljanta idé.