Internationell position och attraktivitet inom dataspel

PersonligtSpaning

Internationellt positionerad. Attraktivitet. Vad betyder det? Hur skapas det och när infinner sig det? Hur går det att mäta eller utläsa? Det är bra frågor utan svar från exakt vetenskap, såvitt jag vet.

Rent ovetenskapligt, men med någon form av verklighetsförankring, vill jag ändå hävda att Skövde har internationell position och attraktivitet när det gäller dataspel. Jag bygger mitt resonemang dels på Sweden Game Conference för en knapp månad sedan, dels denna veckas nedslag i Gothia Science Park, från ett av världens största företag.

Vi kan börja med det senare, som dessutom understryker det starka band som finns mellan spelutvecklarna i Skövde och viljan att hjälpa och stötta andra spelbolag. När Microsoft ID@Xbox kommer till Skövde är det med den yttersta ledningen: Chris Charla, Director of ID@Xbox, och Agostino Simonetta, ID@Xbox Regional Lead, Europa. Duon kommer för att träffa ett helt koppel av vassa spelutvecklare och presentera sin plattform för att ge ut spel både för Xbox och Windows 10.

Företag skapar jobb lokalt men säljer globalt.

En del i förverkligandet av besöket ligger i smart agerande från Coffee Stain Studios och vd Anton Westbergh, en annan i studions samarbete med Gothia Innovation, som driver och utvecklar Parken.

I fallet Sweden Game Conference kan konstateras att årets event lockade närmare 850 deltagare, mer än tre gånger så många som tidigare sex upplagor, vilka legat på mellan 250–300 deltagare per år. Dessutom, årets deltagare kom från inte mindre än fem olika kontinenter och 19 olika länder. Det, tillsammans med 45 intressanta talks och paneler med mångfald och inkludering invävt, ger också bredd och djup till konferensens övergripande tema: Inclusive Development.

Dataspel är fina grejer. Och i Skövde kan vi sträcka på oss och konstatera att 25-talet företag skapar jobb lokalt, men de säljer globalt. Ytterligare ett kvitto på internationell position och attraktivitet.

Ha det gôtt.